REHBERLİK SERVİSİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ Öğrenmeye karşı istekli ve öğrenme için gerekli yeteneklere sahip olma öğrenmede başarıyı etkileyen en önemli etmenlerdir. Örneğin; matematik öğrenmeniz için matematik dersine karşı isteklilik ve matematiksel zekaya sahip olma başarınızı etkileyecektir. Ancak yetenekli öğrencilerin çaba gösterdikleri halde bekledikleri verimi alamamaktan yakınırlar. Bu durum çalışma yöntemlerini kazanamamış olmaktan ileri gelir. Verimli ders çalışmanın ve etkin öğrenmenin en temel koşulu isteklilik ve kararlılıktır. Bundan başka yapmanız gereken kendi koşullarınıza göre bir çalışma sistematiği geliştirmek ve sistematik içerisinde olumlu ders çalışma alışkanlıkları kazanmaktır. Her bireyin kişilik yapısı, algılama özellikleri farklı olduğundan, geliştireceğiniz bu sistematiğin kendinize uygun olmasına özen göstermelisiniz. Başarıya giden yolda ilk adım kendinize açık seçik bir amaç belirlemektir. Amacınızı belirlemezseniz ne için, neyi yaptığınızı anlayamazsınız. “Ders çalışıyorum, ama neden?”, “Acaba bu kadar çaba göstermemin altında yatan sebep nedir?” ve “Sonucunda ne olacaktır?” gibi sorularla kendinizi geleceğe karşı hazırlamalı ve bir hedef belirlemelisiniz. Ders çalışma çabanızın ve zamanın en ekonomik biçimde kullanabilmenizin ön şartı çalışma saatlerinin bir programa bağlanmasıdır. Bunun için öncelikle; 1- Okulda geçen saatler dışında kalan saatleri ayırmalısınız ( Uykudan uyanış saati, yolda geçen süre, yemek için verilen aralar gibi ). 2- Çalışma, eğlence ve dinlenme zamanları düzenli bir programa bağlanmalıdır. Yoksa öğrenci zamanın çoğunu arkadaşlarıyla gezip tozarak şurada burada oyalanarak geçirme eğilimindedir. 3- Kendi kişiliğinize en uygun çalışma yeri ve saati seçmelisiniz. 4- Öncelikle size en zor gelen dersten çalışmaya başlamalısınız. Zor gelen derslere en fazla zaman ayarlamalısınız. Derse karşı yeterli istek oluşturmanız gerekir. 5- Ders çalışmak için belirli bir yer ayarlanmalıdır. Özel odanız yoksa odanın herhangi bir köşesi ayarlanmalıdır. Çalışma masası, çalışma amacından başka işlerde kullanılmamalıdır. 6- Uzanarak veya rahatsız bir şekilde ders çalışmayınız. Fazla rahat olmayan bir sandalyeye oturarak masa başında ders çalışınız. Sandalyenin fazla rahat olması uyku getirir. 7-Sıkıldığınız zaman çalışma yerinden ayrılmalısınız. İstekliliğiniz bitmişse, ders çalışmaktan sıkıldıysanız hemen bitirmelisiniz. Çünkü verimli olmaz. 8- Çalışma ve başarma hedefleri başlangıçta ulaşılabilecek düzeyde olmalıdır. Kapasitenizin üstünde çalışma yükünün altına girerseniz sıkılıp programdan vazgeçebilirsiniz. 9-Yorgunluk, açlık, susuzluk gibi durumlar ders çalışmanızı engeller. Bu gibi mazeretlerinizi önceden gideriniz. Sağlığınızı korumalı ve her gece normal uykunuzu uyumalısınız.. 10- Her öğrencinin günlük, haftalık ve aylık ders çalışma programı olmalıdır. Günlük programları oluştururken saatleri gösteren çizelgeler olmalıdır. Yapılması zorunlu faaliyetler ( yatış ve kalkış saatleri gibi ) bu çizelgede işaretlenir. Kalan zaman ise her gün öğrenilen konuların tekrarı, ödevlerin tamamlanması, bir sonraki günün derslerine ön hazırlık biçiminde üç bölümden oluşacak şekilde programa yerleştirilir.
- Öncelikle kişiyi çalışma için hazırlık yapmaya sevk eder. Örneğin; her gün saat 15:00-18:00 arasını çalışmaya ayırmış ve bunu bir süre düzenli bir biçimde uygulamış öğrencide artık saat 15:00 ile ders çalışma eylemi arasında bir çağrışım bağı kurulmuş olacaktır ve her gün saat 15:00 olduğunda ona çalışma saatini hatırlatacaktır. Hatta bu alışkanlık daha da yerleşirse öğrenci saat 15:00 olduğunda ders çalışma için bir iç gerilim duyacaktır. Bunu yapmazsa rahatsız olacaktır. -Hangi dersi ne kadar ve ne zaman çalışabileceğimizi, zamanı en verimli şekilde nasıl kullanabileceğimizi belirlemeye yarar. Çalışma yerinin belli olması:
Çalışma süresi: Bir öğrencinin baştan sona kadar dikkatli ve etkinliğini koruyarak sürdürebileceği uzunluktaki süre en uygun çalışma süresidir. Sürenin çok olması verimliliğin azalmasına neden olur. Dersin içeriğine göre süre belirlenmelidir. Bir gün içerisinde üç farklı dersten fazla ders çalışılmamalıdır. Okumanın % 20’si Okuyup sonradan dinlemenin % 40’ı Okuyup dinledikten sonra yazılanın % 60’ı bellekte kalır. Unutmaya karşı en etkili ilaç tekrar etmektir. |